pcjanssen.reismee.nl

G-Land: a surfer's wonderland!

Lieve allemaal,

Zeker nooit over G-land gehoord he? Tot zeer recent ik ook niet! Ik kom er dus net van terug en moet jullie informeren over dit mooie kersverse avontuur. Een vriendin die ik hier in Bali heb ontmoet had even wat ruimte voor zichzelf nodig dus vergezelde mij last minute! Zij surft niet.

Location Gland: G-land ligt in het zuiderlijkste puntje van Java. Google 'gland' maar in 'images'. Het is een natuurreservaat gebied, waarvan de kusten omringt zijn door de mooiste, sterkste en hoogste golven uit heel Indonesie. Ontdekt door surfers tijdens een vlucht naar Jakarta. No waves in Gland mean no waves in Indonesia at all! Imagine that! Het is ook nog eens goofy paradise (linker been achter, rechter been voor: lefthander waves; vanaf surferpositie op zee ...golven die dus linkerkant van het strand aanspoelen). Dit gebied is com-plete-ly tropical bamboo jungle! Je zit daar tussen de herten, zwijnen, wolven zijn er gespot en apen. En die apen zijn something else! Ze stelen alles!!!! Niets is daar veilig! Al je personal belongings zijn of kwijt of liggen buiten ergens in de jungle! Paspoorten zijn zo verdwenen. Ze gedragen zich als koning te rijk en laten zich door niets en niemand storen.

Gland omvat de surfgebieden Kong's (massive waves), Money trees en Speedy's (massive powerful tubing waves). Om de hoek daarvan de intermediate tot advanced surfing area's Tiger tracks en 20/20's. Zie 'Google images'. Verder zijn er in Gland slechts 3 surfcamps: G-land surfcamp, Bobby's surfcamp en Joyo's surfcamp. Ik nam dus deel aan dit laatste. Niet om de (in)famous Gland area te surfen, maar om de 'beginner friendly' area te surfen---> Tiger tracks. Zoek dat maar op in Youtube. Dan zien jullie ook het transport! Is me gelukt golven te nemen maar niet om volledig uit te rijden..........tough om golven te nemen! Veel peddelen met deze kippenarmpjes!!

De trip naar Gland:22.30 ben ik afgelopen zondag opgehaald door de Joyo's bus. Boardbags met surfboards op het dak (not mine, ik had slechts 1 surfplank mee) met de boys in de bus anxiously waiting. Onderweg naar het meest Westerlijke puntje van Bali om de ferry te nemen naar Java. Anto lagami bisabu die ferries zien er behoorlijk instabiel en zink-klaar uit! Bij de G-land office rond 04.00 aangekomen, wachten (slapen) tot het weer hi-tide genoeg is om te varen naar Gland per speedboat. Tijd was rijp .....reden we verder naar een vissersdorpje waar we de gland express namen richting Gland.

Het vissersdorpje en Gland:Aangekomen bij het vissersdorpje, mal versurft, 1 uur terug in de tijd en veel hectiek was ik BLOWN AWAY (ja dit verdient echt die capslock) door de omgeving. Ik vroeg me de hele tijd af of dit echt was of een filmset.Long stretch beach (bruin zand), vissershutjes, vissersboten komen aanvaren, netten, vissersboten die vertrekken, hele barrio op het strand de visvangst zien/opkopen/sjouwen: vrouwen, kinderen, mannen; drukte heen en weer.De meest prachtige vissersboten die ik ooit heb gezien !!!!! En het waren er een HELEBOEL!!! Fel gekleurde GROTE vissersboten: kruising tussen vikingboten en piratenboten. Hoog, mooi. Erg mooi be-/geschilderd. De beschildering van die boten kun je vergelijken met de combinatie van deelname aan de karnaval van Brazilie en piraten die ten strijde gaan. And the best thing ever: deze mensen zien slechts die toeristen die naar gland gaan en dat zijn er maar een paar per jaar. Voor de rest niets. Ze zitten namelijk ook helemaal in the middle of nowhere.Ik was daar alleen (de rest sliep nog in de bus) en ik keek mijn ogen uit! Ik liep door de mensen recht op de vissersboten en de visvangst af. Iedereen keek mij aan, vrouwen kwamen naar mij toe en zetten hun handen op mijn heupen om te voelen, glimlachten en bestudeerden mij van alle kanten. Een van de mooiste locaties van mijn trip. Het gevoel, het was mooier dan een plaatje. Het was namelijk een echt plaatje!

Eindelijk in de speedboat (lopend door de vis en modder) door de branding onderweg naar Gland. Langs de vissersboten varend......iedereen zwaaien naar ons en toen schreeuwde een man van zo'n grote vissersboot uit volle borst met zijn armen wijd gespreid 'welcome... to.... GLanddddd'. Dat is toch net een film???? Net zo'n announcement als wanneer het circus gaat beginnen. Ik voelde me net als in de film van Peter Pan toen ze voor het eerst Neverland zagen met Captain Hook!

Aangekomen in Gland, prachtig. The sound of waves and jungle! Sets kwamen zo smoothly inrollen. Picture perfect. Voor de echte surfers althans. Lichtblauw/ groen water. Ook hier wordt het strand op gevaren. Wit zand, apart zand: kleine, beachcolours (lichtgroen, peach, beige, wit) bolletjes zand. Te vergelijken met die gekleurde bolletjes voor op je ijsje. Mooi! Eenmaal aangekomen in Joyo's camp werd meteen duidelijk dat me meer was beloofd dan dat ik werkelijk aantrof: it was a man's world! No surfguide, the surfguide himself ging surfen in Speedy's 'cause waves were pumpin' !!! :) Ik werd na het ontbijt per boot gebracht naar Tiger tracks: 10 minuten in de boot, alleen golven, surfers en jungle. Mijn'warm welcome' bestond uit het volgende: board in het water gegooid ik er achteraan springen en surfen maar !! ;) No surfguides no nothing! Gewoon op eigen gevoel maar proberen! Zo leer je het wel het beste. Het was de afgelopen dagen namelijk niet groot of gevaarlijk. Vallen en wave laundries waren veilig. Door op de anderen te letten leerde ik hoe ik weer terug naar buiten moest zwemmen en op welke angle ik de waves moest nemen. Elk surfgebied is namelijk anders. Er waren meerdere surfers in het water. Mellow waves maar met surprisingly veel power.

Met low tide loop je over het rif naar de Speedy's area en krijg je een kans de massive waves van dichtbij de bekijken/ horen. Lopend er naar toe kom je baby octupussen tegen en die wormachtige zeesterren en schelpen. Mooi hoor al die treasures!

Gland kun je beschouwen als een surfer's 'ashram': vroeg naar bed, vroeg opstaan, voornamelijk geen vrouwen, surfen, surfen en surfen. Mannen onder elkaar. En er wordt ook nog eens behoorlijk wat gevochten daar in Gland in het water: drop maar niet in op iemands wave want je krijgt een board naar je hoofd gesmeten. Een grote mond wordt ook niet getoleleerd. Surfen in Gland area betekent dus durf, insane skills, insanity en attitude. Prachtige locatie!!

Goeie muziek op de ipod daar, good food, pooltable, tafeltennis, local family en jungle. Mooie sunsets: zon verdween achter de bergen van mainland Java. Op mjin eerste avond was er pool competition. Mijn teammate was de local Gland poolchampion. We hebben de finale gehaald!! Maar helaas niet gewonnen. 2 keer mis!

Het was wederom een Bunaken Island accomodatie: douche en wc jungle style en een houten huisje met een bed. Was koud 's avonds! Prachtige sterrenhemel! Als verrassing had je vanaf 22.00 geen electriciteit meer !!! Wc was buiten! Kemen in het pikke donker met allerlei soorten geluiden ging ik dus bon bang naar de wc lopen !! ahahahahahahha Je kon niet eens je hand zien! Gecko geluiden, apen geritsel (I assume or hope!!) door de bosjes, krekels etc.

3 dagen lang dus (geprobeerd!) gesurfd in de ochtend en in de middag rond gehangen in de jungle en de gland surfaction area (playa canoa achtige chill out area). Heb some bad ass sunburns opgelopen in Indonesie. Eerst mijn ogen die fully ontstoken en rood waren wegens teveel zon ( 't felle zonlicht op het water) en nu mijn onderlip met blisters. De zon hier is geen grapje!

Bedelen Java-style:Gister, onderweg terug met de ferry, meest bizarre manier van bedelen ooit meegemaakt! India kan er ook wat van, maar deze........Kids (sommigen met masker en snorkel op) in het water naast (!) de ferry vragen om geld. Men gooit het geld in het water en die kids er achteraan duiken. Nuts toch? Die ferry vaart zelfs al! But it works. Men gooit geld.

Bon, tijd om te eten! Warung Malang kune!

Liefs,

Reacties

Reacties

Mary-Lou

had ik maar jouw leeftijd, tijd en....... durf.....!!!
what's next...???? HOME SWEET HOME....!!!!

dearest take care + all the best met alles + hopefully tot gauw, dear greetz, auntie-lou

Desiree

Nu kan je een boek van Paula's Adventure's 2011 schrijven prachtige verhalen. Hope to c u soon!
Que siga la vida Paula y a gzrrrrr!
XOXO!

Eva

ha-ha ik had gehoopt hier meer te kunnen lezen over die prachtige mannelijke inhabitants van Gland ;-) lol

Ennuh als je "gland" googled zoals je aangeeft kom je in eerst instantie op heeeeeele andere vieze dingen uit!!! waaaahahaha grosssssssss ;-)

Larissa & Harm Jan

Hey girl nog een paar dagen :) Het is altijd zo fijn om je verhalen te lezen. Geniet van je laatste dagen. See you soon.

Love ya,

LN & HJM

Sida

Gelukkig hebben die apen mijn sjumpi niet gestolen.
Wat enig allemaal,mooi zo in de natuur hmmmmmm,dikke vette kus

Tesss

Surf chick Paulieeeee hahaha....hopi leuk klint heeerlllijkkkk allemaal! Geniet van je laatste daagjes lekker op jezelffff zodat je straks alles in geuren en kleuren kunt vertellen;)

xx

Norine

Nou nou, wat heb ik weer gelachen bij het lezen van je avontuurtjes in Gland!!
Ik vind het helemaal TOF wat je allemaal doet, durft, meemaakt, en ervan genieten!! Heel gaaf Pauwtje!!
Een van die dingen was: in het donker de wc opzoeken!!
Gelukkig niet op een Glandman's hoofd gedaan!!Hihihihihi!!

Fantastisch geschreven, vol humor en wat een climax!
Een spannende mooi "boek". Yesss you can do it!

Tot heel gauw!
Veel liefs

Merel

Waaw paulations... hopi great!! you are enjoying it to the max.. proud of you!! brasa's!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!