pcjanssen.reismee.nl

Pilotwhales, dolphins & spermwhales.

Lieve allemaal,

Vandaag schrijf ik jullie vanuit het stadje Gorontalo, Sulawesi (Indonesie). De bedoeling was om vanuit hier naar Togean Islands te gaan. Er is helaas geen ferry, slechts een speedboat, maar die vraagt zoveel dat het bij elkaar opgeteld een dure grap wordt voor 3 nachten. Helaas gaat dat dus niet door . Volgend plan in the making: voor mij terug naar Bali. Heb daar 1 maand lang leren surfen. Ik heb nu de basics onder de knie! Ik ga dus terug om verder te oefenen. Ben in ieder geval ge-upgrade naar een fiber board 7.6 foot ipv 8.0 foot. Kan nu iig bon stoer met een surfboard het water in lopen ahahahahaha nu nog de skills! ;) Die 8 foot was te breed voor mijn armlengte om met 1 arm vast te houden. Altijd op mijn hoofd dragen. Al een boel wavelaundries gehad, including a few nasty ones, kap aan je voeten, kap aan je arm....allemaal door boardfins. Maar gelukkig ook golven gepakt. Kemen gaat de goede kant uit! Goeie workout ook! Full body! Heerlijk vroeg opstaan en het water in rennen en zitten wachten met nog een hoop anderen op golven.

SulawesiSulawesi is een groot (!) eiland waar je weinig toeristen tegenkomt en weinig mensen die Engels spreken. Dat maakt het avontuurlijk. Met mijn point it woordenboekje lukt het ook niet altijd. Men blijft maar ja knikken op alles. Overal waar je loopt is het 'hello mister' , 'hello misses'. Men is erg vriendelijk. Kinderen voegen daar vaak nog aan toe 'how are you?' en als je antwoordt 'goed, hoe gaat het met jou'.......lachen ze en weg zijn ze. Lief! Voorts is Sulawesi duurder dan Bali! Ja. Erg Moslim ook! Veel groen: ontzettend veel palmbomen, alle soorten. Tropische jungle. Aan de kust vissersbootjes. Maar...niet een echte toeristische bestemming. Je moet van duiken houden. En duiken doe ik niet. Dan is er niet erg veel meer te doen, tenzij je de jungle in wilt enzo.

Bunaken Island, Noord SulawesiAfgelopen dinsdagavond ben ik samen met een Engelse vriend (Jack), een Nederlandse vriend (Floris) komen ontmoeten in Mandado, Sulawesi. Alle 3 waren we op zoek naar een eilandengroepje waar we a la klein curacao konden rondhangen:snorkelen, duiken en vissen. Dat is aardig gelukt.

Vorige week woensdagochtend zijn we vroeg op stap gegaan naar de haven in Manado om vervoer te regelen naar Bunaken eiland. Dit ligt op een 20 min bootrit van Manado af. Eindelijk een boot geregeld (local fisherman) en daar waren we: op weg naar avontuur. Een avontuur voor de boeken! Het begon al onderweg naar Bunaken. 1 buitenboordmoter viel uit, meneer druk kijken wat er aan de hand is zonder voor zich uit te kijken---> wij allemaal naar hem toe schreeuwen kijk uit! kijk voor je ! je vaart tegen een ander vissersbootje op! ook die vissers die op het punt staan aangevaren te worden schreeuwden moord en brand. Phew, het scheelde echt maar een haartje! En die vissers natuurlijk helemaal geschrokken schreeuwden en ons mannetje rustig terug kijken alsof er niets aan de hand was.

Okay....there we go ! aaahhahah

Aangekomen op het eiland waar we vijf nachten hebben doorgebracht: beschermd gebied. Niets van te merken. Vuilnis overal aangespoeld en niet een beetje ook. Men noemt dit een diver's paradise. Onderdak geregeld. Op steenworp afstand van het strand, maar hoog genoeg in de jungle. Meteen storm die avond. Hele harde wind. De wind kwam overal door het huisje binnen: door de vloer, muren, dak. Regen. Mi dios. Ja, het is een basic houten huisje a la klein korsow. Grote bakator! Yen pega pega, spinnen, wormen. Alles. Maar normaal, niet veel, gewoon hier en daar. Maar die bakators vliegen in de ronte en wil niet geprikt worden door 1! Toilet doorspoelen met emmertje water, tanden poetsen deed ik buiten en douchen......mmmmmm nouu.....:D nee? De zee. Je kon wel douchen, mare ach soms hoeft het niet toch?....

Zeejuwelen 2e dag rondgelopen langs de kust. Het was erg laag water. Ik keek mijn ogen uit. Mijn ogen werden namelijk getrakteerd op een boel verschillende soorten zeesterren (6), zeemuizen, sanddollars,schelpen en zeeappels. Het was zo mooi en zo veel dat ik gewoon besloot daar tussen al die mooie zeejuwelen in te gaan zitten en van al dat moois te genieten.Je ziet gewoon de zeesterren en zeeappels op je af komen wanneer je lang genoeg blijft zitten in het water :).Ben vervolgens op de lokale vrouwen afgelopen om maar eens erachter te komen wat zij maar steeds in hun mandjes stopten daar lopend door het water. Soort zeeslakken. Heb het leren zien en ze een poosje geholpen.

Op zoek naar 70 kilo yellowfin tuna's 3e dag zijn we met ons 3en gaan vissen met 'papa'. 'papa' vertelde namelijk grote verhalen over 70 kilo yellowfin tuna's. Daarvan spitse mijn oortjes wel. Jack was maar 1 keer wezen vissen en Floris die hebben we omgepraat om de prijs onder meer te kunnen verdelen :) Wel, 6 uur am uitgevaren, hele dag (!!) geprobeerd. Full local gear: sparplug als lood gebruikt, toeristen brunette haar gebonden om de gekleurde haartjes lokaas. ja full improvisatie. GEEN tuna. Many baby tuna's. Baby mes en baby dradu's. Wel degene die aan de haak moest bijten zien springen. Lunch was tremendo: buni, rijst en patat!

Weer vissen vissen vissen. nada. Maar dan opeens door alle sadness heen.. rond 14.00 's middags....midden op open zee: honderden dolfijnen en pilot whales. Daar op af gevaren, en ja verstand op nul en in zee met ze gesprongen. Duikbril op en duizenden dolfijen onder water, grote groepen en met veel babies. Daar ben je dan midden op zee met alleen die dieren. Wauw....INSANE! en PRACHITG!! Voelde me net in de BBC documentaire 'Blue planet'. Weer snel in de boot, erop afvaren en weer erin springen. En dan die pilot whales. Ja. Massive. Die bull pilotwhale. Ga dat nooit meer vergeten. We zaten op de rand van de vissersboot, te wachten op de next dropoff, vlak voor die bull pilotwhale, zag er groot uit! Vroeg mezelf af.....wow is wel erg groot, doen of niet doen. DOEN! Sprongen we erin, boot drijft natuurlijk af en zijn we helemaal alleen op open zee met honderden, misschien wel meer pilot whales en dolfijnen. Die bull leek net alsof hij op ons af kwam zwemmen. Gelukkig was dat niet het geval. Whales en dolphins niet door elkaar. Dus ene keer met dolfijnen, andere keer met pilot whales.

Daar zwommen we dan op 1,5 meter afstand van de bull pilotwhale en baby en moeder en the rest of the family een eentje mee. 20. Die bull kijkt dwars door je heen....nou dan voel je wel wat hoor! En al die geluiden van die dolfijnen en pilotwhales onder water, zo hoog! Priceless! Je voelt je zo klein en tegelijkertijd erg vrij. ong 3 kwartier bleven we zo aan de gang. Switchen van dolfijnen naar pilot whales. Pilotwhales waren geweldig. Ze zwemmen veellll langzamer dan de dolfijen waardoor je ze goed kan bekijken en zelfs kan tellen.Je kijkt om je heen vanuit het water en gewoon prachtig. De zee was sprookjesachtig flet en zo mooi blauw. Vollop zon, je kon heel goed de diepte in kijken. Het leek er net op dat de zon vanuit de diepte omhoog scheen.

Indo cooking skills Waar wij verbleven was bij een soort homestay. Waar een 'mama' en een 'papa' was. Lovely family! En ze konden heerlijk koken!!!De 4e dag heb ik de hele dag doorgebracht bij hun in de keuken. Breakfast banana pancakes van scratch, lunch rijst met buni en cocosachtige saus en veggies en gefrituurde koekjes, dinner rijst met buni, kip en veggies en weer gefrituurde koekjes. :) Daar viel er een hoop te leren. Heb alles opgeschreven. Heerlijk gefrituurde groentenkoekjes en sausjes en groenten. Paar boemboe's geleerd en hun keukengerei gebruikt, althans leren gebruiken. Werd aan het werk gezet ;) Erg leuk. Stond ik daar groenten te snijden en eten te fritueren met 8 ogen op mij gericht. Nou dan voel je je wel onder druk hoor.

Voor de 2e keer op zoek naar 70 kilo yellowfin tuna 5th day. Ja. Die fishingtrips beginnen te lijken op een casinokansspel. 30 euro inleggen om kans te maken op 70 kilo yellow fins. Jack en ik wilden het weer wagen en hebben besloten nog een keer te gaan vissen met 'papa' voor die yellow fin tuna's. Full day again. Maar deze keer 04.00 am uitgevaren. 03.15 ben ik de keuken in gegaan en heb de dochter geholpen ons eten klaar te maken: nasi goreng en pannekoeken. Weer geen tonijnen. Slechts baby tuna's en dradu's. Zo mooi om ze naar boven te zien zwemmen die dradu's. Zo baby waren ze en zo mooi goud van kleur, echte vechtersbaasjes. Zo klein dat ze zijn, zo sterk schudden ze met hun kop en rukken zo die handlijn uit je handen. Mijn handen dan :) Helaas vond 'papa' die baby dradu's groot genoeg om ze niet terug te gooien. :(

Onderweg terug.....'papa's' ogen noh....hij spotte een spermwhale in de verte. Daarop af gevaren en inderdaad: prachtig! Die waterspray en die staart zo mooi en elegant. Vroeg hij aan ons of we ermee wilden zwemmen, en wij natuurlijk ja knikken ahahahahah completely nuts. Halve bocht om de spermwhale ver voor hem zodat we op elkaar afzwemden en van de vissersboot afgeglipt.....WOW wat was ie groot! En het was nog maar een kalf! Dat zag je gewoon.Weer in de boot en weer erin gesprongen. Zo langzaam als het overkomt dat ze zwemmen, nou zo snel gaat het wanneer je samen met ze zwemt. Je houdt ze bijna niet bij ! Je racet zowat door het water om ze bij te houden. Prachtig hoe ze met hun staart op en neer bewegen. We waren net onderweg terug naar huis, half aan het beseffen what just happened spotte 'papa' weer een whale. Deze keer 2! Weer erop af. Ik keek ernaar en ik tegen Jack zei: wow dit is wel erg gigantic!Toen de boot vlak voor hun kop lag net voor ik weer erin sprong met Jack heb ik wel even een schietgebedje gedaan hoor! Want dit was wel een size groter ahahhaahha. Eenmaal in het water en eenmaal een goede blik onder water ....wauw....wat groot. mama spermwhale met kalf. (the moby dick whale). De moeder was HUGE. 9-11 m. Ik ben 1.69, ter indicatie. Die dieren zijn zo lang, zo groot, zo impressive. En dan wanneer ze hun bek open maken. Die paar minuten dat je met ze zwemt is te kort om een goede indruk op te doen van die spermwhale. Ze zijn zo groot het is te veel om in 1 keer op te nemen. Het mooiste was dat je alongside die mama spermwhale zwemt, weer 1,5 m afstand (ja we zijn completely nuts, kansen moet je grijpen toch?...uiteraard tegelijkertijd aanvoelen) en je oogcontact hebt met die walvis. Dat moet je gewoon meemaken. Ultra speciaal. En dan als traktatie dat je in het water met die dieren bent en ze naar beneden gaan: prachtige massive staart omhoog (spiek je gauw boven water om dat ook mee te krijgen) en verdwijnt in zee en je onder water kan zien hoe die walvis schuin naar beneden de diepte in verdwijnt met haar kalf. We were thrilled!!!!! Toen ik bij de staart zwom van die grote walvis je voelt gewoon die 'whirlwind' die veroorzaakt wordt door de beweging. je wordt erin gezogen. beetje op afstand zwemmen dus. ook wanneer die staart in zee verdwijnt en je boven water kijkt zie je een grote kolkcirkel.

Na echt geen spoor meer van de walvissen te hebben gezien op weg terug naar huis! Traktatie: dolfijnenshow! Dolphins and yellowfin tuna's in action. Complete frenzy! Die twee samen jagen. Dolfijen sprongen wild door het water en uit het water, yellowfin's voor je ogen raceten uit het water, wij allemaal mal stoked en nervioso: handlijnen uit, snel live bait vangen , live bait aan de andere handlijn en weer lijn erin en wachten...................overal om je heen vissersboten aankomen en zich mengen in de tuna/dolphin frenzy. What a nice show. Dolfijnen super dicht bij de boot met babies. Toetie!!! Mini dolphin! Nee niet erin gesprongen, want ze waren aan het jagen. De dolfijnenvinnen leken identiek op haaienvinnen. Zelfde als de surfboard -vinnen. En het weer was toen donker, beetje eng hoor.

Thuis aangekomen, vissen schoongemaakt en ben ik de keuken ingegaan om onze vis klaar te maken. Die avond waren alleen wij met ons 4ren. Samen met nog een andere chick. Heb een garlic/onion/chilli boemboe gemaakt met paar poeders uit hun keuken en die tuna ku dradu gefrituurd. HEERLIJK!!! Nan a gosa! Die chicks keurden mijn gebakken visjes goed! Gelukkig ahahahahha ja picture this: grote keuken (super basic) ku henter famia komen mijn vis proeven kijken wat ik ervan heb gebakken. daar stond ik dan net alsof ik een examen af moest leggen.

One trip to Bunaken to never forget.

Gourete

Hi Paula
Ik vind wel heel tof wat je meemaakt en ook het verhaal hoe je dat schrijft precies zoals ik jou dat zou horen vertellen. Meisje ik wens je nog heel veel plezier en enjoy it. Pas op je zelf. Ik ben trots op jou. Groetjes. Gourete.

Eva

Zit hier te watertanden :-)

Klinkt goed allemaal Paulita linda. Keep it up!

Mucho LUV, x E.

Sas

Mi ruman heerlijk om je avonturen te lezen. Fantastisch met de dolfijnen. geniet ervan.

Love you!

sida

Heeeeeeey visser mooi en prachtig dit is echt imprecionante.Geweldig!!!Dikke vette kus

auntie-lou

dear Paulita, ik denk dat je van beroep moet veranderen..... Het wordt zeker een bestseller... Je beschrijft alles zooooo levendig....
Fijn dat je weer volop aan het genieten bent...
Njoy each day on a happy and healthty way - hugzzz + xoxo

Desi

Born to be a writer Paula echt denk erover na. Je verhalen zijn zo fantastisch om te lezen alsof ik in de movie ben. Keep on enjoing it, take care primita, miss you a lot!

nicoline

Dat wil ik ook meemaken............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bofkont. Heel fijn weer wat van je te horen en te weten dat je geniet.
Lotsoflove uit de telamonstraat, Nicoline.

Tristan

I kept reading and reading and reading...MASTER! Made my day even better! Volgende keer, neem me mee. Ik wil ook gekapt, gejaagd en gehusseld zijn. En dat niet douchen, fantastisch! Al je stories, gewoon super master!

kapt. Pieter

Geweldig jongedame.
Je laat Klein Curacao in het niet verdwijnen.

Succes met de rest van je wereld verkenning

Norine

Zoooooooooo Pauwtje!!! Superthriller met al die dolfijnen en Spermwhales/Pliotwhales!! Wat een durf zeg!!
Mooi en avontuurlijk verhaal, heerlijk om te lezen en erg spannend.
Een een betere kok geworden ook, met die poeders en kruiden gedoe. Fantastisch.
Nou mesike geniet van je laatste 2weekjes en hup Holland hup!!
We miessen je en kijken ernaar uit je weer te zien en je horen vertellen over al je belevenissen.
Geniet met volle teugen en maak genoeg pics!
See you soon!

Liefs en een dikke knuffel.