pcjanssen.reismee.nl

Gevonden wat ik zocht.

Lieve allemaal,

Inmiddels zit ik in Kuta, Bali. Hier ben ik afgelopen donderdag aangekomen. Eerst zal ik vertellen over Delhi, India. Daarna, afhankelijk van de lengte van het verhaal, Bali.

09 mei 2011: Aangekomen in Delhi bevond ik me in 45-48 graden celcius. Ja. Oven kan ik je vertellen. Voor wie dat niet gewend is heb je inderdaad even de tijd nodig te leren ademen in die hitte. Wind voelt aan als een oven, de zon is killing. Ik had een politie-taxi geregeld naar mijn guesthouse. Geen airco. No problem, zweette me een ongeluk :). Aangekomen in de buurt (!) van mijn guesthouse sloeg ik weer dicht. Wat een drukte, Palestina-achtige omgeveing. Heel veel witte beton gebouwen, half af, grauw, elektriciteitsdraden overal, geschreeuw, getoeter, verkeer. Ja. Daar werd ik middenin afgezet. Ik moest het laatste stukje lopen zei de taxi want daar kon hij niet komen. Ik dacht hier kan ik niet blijven. Meteen ingecheckt, internetcafe ticket geboekt naar Bali voor die woensdag (maandag aangekomen in Delhi). Want ik wou eigenlijk naar Rajachtstan naar Udaipur, maar omdat het ook nog eens zomervakantie was waren alle treinen vol voor die week. Niet alleen dat, Rajachstan is een en al woestijn. Dusse, dat gaat niet werken met 45-48 graden alleen in Delhi al!

Nadat ik op adem was gekomen zowel van de hitte als de omgeving kon ik weer rustig nadenken en heb ik dan maar een tour geboekt naar Agra om de Taj Mahal te zien.Ik dacht doe maar geregeld dan is het geregeld. Wel wel....niet altijd denken dus! ahahahah ZEKER niet in India! Het was een fullllll indian tour!!! Lagami kontabu. Nieuwe alinea hiervoor nodig.

Om 06.25 werd ik opgehaald. Anderen opgehaald. Bus stopte met rijden: out of gasoline. Anderen die opgehaald moesten worden die kwamen schreeuwend in de bus, zij moesten met hun taxi benzine gaan halen. Okay gingen we weer. Bus FULL Indiase mensen. Guide sprak geen Engels. 2 lieve jonge meisjes vertaalden alles voor me. ahahahah jullie moesten dit meemaken. Geruzie en geschreeuw in de bus, want zoals ik zei de bus stopte met rijden 3 keer, de mannen uit de bus, bus duwen, het was zo heet dat de airco van cool naar 'fan' ging. Ze waren natuurlijk boos omdat dit niet was waarvoor ze hadden betaald. Bus ook nog de hele dag 30 minuten stoppen overal. In India krijgen ze namelijk commissie die drivers en guides. Naar de Taj Mahal rijden duurt ong 4 uur uit Delhi. Dan om 15.30 wouden een paar nog uitgebrei gaan lunchen ook nog! Awel, ipv 11.00 am daar te zijn waren we daar om 17.30. En de Taj Mahal ging dicht om half 7 ofzo. En het werd donker natuurlijk.

Taj Mahal:De Taj mahal is prachtig!!!!! Je voelt enorme rust daar, het mausoleum straalt elegantie uit en rust. Het is zo mooi. Het ligt echt verstopt achter hoge murenpoorten en tempels, en je denkt god waar schuil je dan! En dan opeens zie je het! Net alsof je in een sprookje beland. Dat de meesten in de Eifeltoren ten huwelijk gevraagd worden ipv Taj Mahal begrijp ik niet. Taj MAHAL is full romantic en prachtig. Heel veel details. Prachtig gewoon. Eindelijk dus gezien!

Verloop bustour: Na gerend te hebben door taj mahal -letterlijk- weer bus in. De tour hield dus in Agra fort, taj mahal en lord krishna tempels en geboorteplek enzo. Het werd donker en omdat de bus vol indiase mensen zat kon natuurlijk lord krishna episode niet overgeslagen worden! Daar gingen we met de guide in de bus naar een souvenirshop. Weer ruzie in de bus onder de mannen , want de guide en driver kregen commissie van die shop als wij naar buiten gingen en iedereen weigerde uit de bus te stappen. Ongelooflijk noh, dat ze dat ook met Indiase mensen zelf doen. Toerist ongeacht nationaliteit.

Goed, gingen we langs de geboorteplek ergens 's avonds, dan de tempel om 21.30 nog (de tijd dat we terug moesten zijn bij ons eigen hotel in Delhi). Die tempel ging dicht om 22.00. Ik ging mee de tempel in, er werd een mis gehouden, rennen door de tempel van lord Krishna (was enorm groot) , overal in India schoenen uit doen. Ren ik in het donker achter de rest aan, styli snel zitten, een of ander gebaar en snel weer weg ....weer door rennen....zo stonden we bij de exit. Hele dag langs alles gerend. Ook niet leuk, je ziet/onthoud niets. Erg jammer. Maar nog meer avontuur! Daar stonden we bij de exit van die tempel: aan de ANDERE kant! ZONDER onze schoenen en we mochtne niet meer naar binnen. Ata nos ta kore den ghetto di India pia''bou door smalle steegjes 's avonds , langs mensen, koeien, markten, apen. Ja van alles. Naar de andere kant van de tempel, bewaker smeken om onze schoenen. Gelukkig kregen we die terug. Op weg naar andere lord krishna locatie. Hopi hari krishna yu en apen! Erger dan de kashmir terroristen, iedereen liep op elkaar langs die apen en hield hun haar, tas alles vast...ahhahaha daar loop je dan als toerist!! En dat allemaal door smalle donkere steegjes. Ondertussen avond meegemaakt: iedereen ligt echt ongestoord overal. Je voelt je absoluut niet onveilig, het is wel een enge omgeving, maar er zit niks. Na een paar keer weer 30 min gestopt te hebben bij eetstandjes, werden we midden op straat afgezet (ik herkende het bord in de straat, zo wist ik dat ik eruit moest) om 04.30 the next morning. NO kidding. Gelukkig moest ik niet alleen lopen, want het was nog 15 min lopen naar het hotel door de straat war iedereen overal ligt.

Het was me wat die dinsdag. Heb dus echt india meegemaakt ahahahahha ook bij het eten toen, je besteld 1 ding, krijgt 3 terwijl je duidelijk hebt aangeven dat wil je niet, en komen ze met de rekening dat je alles moet betalen. Ik weigerde . Je dealt de hele tijd met mannen en over geld. Ze belazeren je ALLEEN maar. Mijn ervaring dan in de steden. Ik werd erg pist off, gaf het bedrag dat ik vond dat ik moest betalen en liep weg.

De volgende dag, kort daarna dus, vroeg opgestaan, taxi geregeld om zo veel mogelijk geselecteerde attracties te bekijken in Delhi. Prachtige tempels gezien, India gate, parken en markten en red fort en het mausoleum die ter inspiratie heeft gediend voor de taj mahal. Op een rickshaw door de markten gefietst; spice market, flower market, kralen markt. Ja I have seen it all in Delhi met 48 graden was het die middag. Best thing to do: taxi huren--> ze brengen je overal, fixed rate, wachten op je, alles. Goed dus na 7,5 uren tour werd ik op de airport afgezet. Donderdag geland op Bali via Maleisie. God wat voelde ik mij uitgeput. Onbewust span je je zo enorm in.

Evaluatie: India. Ik kan het nog steeds niet loslaten. Ik heb het als heavy ervaren. Ik was in the wrong places and wrong timing, wrong everything. Helaas. Je moet dus NIET in de steden zijn. En zeker niet in mei met die ovenhitte. En dan is het ook zomervakantie, begint net......alle treinen volgeboekt. Ik kom een keer terug. India is erg groot, heeft erg veel te bieden, is erg divers, erg authentiek, erg interessant, maar mijn advies is : go prepared, en ga voor iets: ashram, yoga cursus, folklorisch evenement. Iets in die richting. Voor mij was het niet weggelegd met een backpack door India te gaan. Ik voelde me letterlijk in een doolhof en totaal in paniek. Dat kwam door de steden. Platteland is veel rustiger en beter. Maar het blijft een grote troep en mensen zijn daar best porko. Middenklasse is okay. Het zwaarste vond ik niet eens de armoede. Het zwaarste vond ik naast 48 graden, het feit dat ik de hele tijd met mannen moest dealen. Met mannen moet je alles regelen: hotels, tours, restaurant, geld. Alles. En je loopt door India- ik dan- niet relaxed. De hele tijd letten op scams, cheating, je geld, je tas, ik deed niet eens parfum op! Je geniet er helemaal niet van dat je een vrouw bent. Je voelt je eerder ongelukkig dat je een vrouw bent. Dar werd ik moe van. Dat merkte ik dus hier in Bali. Dus, bad intro.....dat alleen. Ik laat het los voor nu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bali: Aangekomen in Bali heb ik me gerealiseerd dat het lot mij heeft gebracht waar ik nu hoor te zijn. Ik heb altijd al willen leren golfsurfen. Op Curacao niet gedurfd vanwege de coral reef bij playa canoa en daar blijf ik nog echt een meisje: wil niet vallen op koraal en in de zeeappels ;)

Ingecheckt en meteen op een surfschool afgegaan. Volgende dag (vorige week vrijdag) meteen mijn eerste les en surf sindsdien elke dag 2,5 uurtjes. Ik ben het aan het leren bij 'pro surf school'. Ik verblijf hier nu ook, doe mee met surfcamp deze hele week. Slaap hier nu ook sinds zondag. Het is hier heel erg mooi. Heel erg ruim groot gebouw letterlijk tegenover kuta beach. Doet me enorm denken aan Bonaire (regatta). Het is ook druk hier, maar lang niet zo als in India of Bangkok. En island style druk, the kind I can handle! ;)

Het gebouw om de surfschool is nieuw. Aanstaande vrijdag is er een openingsfeest. Het is hier heerlijk. Eindelijk een 'spa' destination gevonden. Ontmoet mensen hier, ben gaan uiteten in een super setting : voeten in het zand, aan tafel, kaarsen, fakkels, veel tafels en mensen, en lobster, vis, krab, garnalen eten met de hand. Veel seafood: tafel vol!! Seafood feast!!! Sterren, aan de zeelijn. Ja, zo dacht ik er namelijk over ahhahahha

Het lokale eten hier is goedkoop en heerlijk. Ik spiek veel in de keukens. Drink elke dag heerlijke papaya, mago en patia sapjes. Volgende week zondag rip curl girls go surfing day. Ja. Vind het goed voor nu. Rustig tempo, mooi eiland, leren surfen (geeft me spiegelbeeld over hoe ik in het leven sta: surfen is namelijk ook all about timing and taking the right wave: degene die voor jou bestemd is en dan genieten van de ride.....en ja voor beginners een ongeluk peddelen ). Ik voel me goed. Voel me eindelijk daar waar ik moet zijn, voel dat ik de bestemming en de doel van mijn reis heb bereikt. Niet de eindbestemming he, maar datgene wat ik eruit wilde halen.

Wat ik volgende week ga doen, of over 1 maand. Ik weet het niet. Voor nu ben ik aan het leren surfen, Bali aan het verkennen en mijn ziel aan het voeden. Ik heb lieve mensen om me heen, verblijf in een hele mooie, simpele sicke surfschool (slapen met 6 man op 1 kamer, mooi! simpel, maar mooi en cozy, queensize stapelbedden, ingebouwde kasten, hoog dak, ruim, alles ruim, deck buiten, kan zo in het zwembad springen vanaf het balkon)

Ceremonie gezien voor de blessing van dit gebouw vanmorgen. Banana pancakes for breakfast...

Ik blog weer wanneer ik behoefte heb. En dat is voorlopig even niet. Ik ga me nu dus terugtrekken. Heb de plek gevonden waar ik mijn 'hoofd neer kan leggen en slapen/rusten'.

Ik vermaak me goed in Bali, eet en drink goed, alles goed. No worries. Ga nu op het strand zitten met een paar bintang bali biertjes en nice people, sunset zien, en volle maan zien opkomen. Morgenochtend vroeg weer surfles........Wie wilt mee ;)

Heel veel liefs

Reacties

Reacties

Norine

Wat heb ik gelachen over je Delhi verhaal!!!!!!!! Wat een hitte zeg!!! Waarom al die TajMahal en rustgevende tempels, als de mensen daar zelf zooooo druk, schreeuwend en ruziemakend zijn!! Lage nek hende joe!! Hahahhahahaa!!! Je vroeg je af waarom mensen niet bij de TajMahal ten huwelijk gevraagd worden maar wel bij de Eiffeltoren?? Wel wie wil in die hitte flauw vallenbij zo'n mooie aanzoek!!Hahahahha!!
Ik heb echt genoten van je mooie verhalen, echt Paula 's style geschreven en heel veel gelachen! Een goed begin van de dag voor mij!
Nu lekker op bali en genieten als een toerist, lekker surfen en heerlijk eten met vriendelijke mensen om je heen. Wat een verademing vergeleken India!!
Fijn te lezen dat je nu wat meer gaat ontspannen en genieten.

Blijf genieten en vooral goed uitrusten nu!

Veel liefs en een dikke kus!!
Norine

sida

Paula tante marva was daar laatst ze noemen het The Incredible India.Zo te lezen over India is alsof je al je hele leven vredig sluimert en opeens wakker schrikt van een orkest om je heen.Het tettert in je oren,vult je neus met verschrikkelijke geuren de hitte smoort je lichaam,Daar houdt het nooit op,het drijft je tot wanhoop.Vermaak je goed in Bali omarmd het moment.stap voor stap Dikke vette xxxxxxxxxx en liefde.mama

leila

paula nu zit je goed.

geniet ervan . dat is eigenlijk vakantie

Dushi yu.

Groetjes en veel blessings

Tristan

I'll keep it short. Keep on doing what your doing en geniet er van Paulinchi. Ik zie je al zitten style di toen je op Aruba op de rif was, gewoon je ding doen, zoals het altijd hoort! Enjoy it :)

Michael

WAt heerlijk paultje dat je nu de rust hebt gevonden. Advies: gewoon niet meer naar India gaan.

En je bent nu op Bali!! en had ik het niet gezegd dat is fantastisch. Maar doe me dan een lol en ga dan ook naar de Gili-islands bij Lombok (eilandje van bij de slager rechts af....) Dat is nog veel mooier!!!!

Geniet!

Eva

Paulita linda, tot nu toe niet gereageerd op je berichten, maar ik heb liever dat je OPTIMAAL GENIET van alles daar dan inplaats van onze comments moet gaan zitten lezen in een internet cafe :S Ik vond dat ltijd maar LASTIG to be honest...

Even een paar words of advice from an experiences backpacker in die area: Bali is idd mooi, maar is overhyped, overcrowded met toeristen (vooral al die annoying aussies) en VOORAL als je de rest van het eiland explored zul je merken dat KUTA eigenlijk helemaal niet speciaal is, maar vies, toetistisch en niet "echt" Indonesisch...

Ga naar de beaches in het Noorden, de vulkaan beklimmen, naar UBUD en huur een scootertje om het eiland te verkennen, that's the best way!

Verder don't stick around too long, want Indo heeft zoveel mooiere & veel rustigere eilandjes zoals LOMBOK (prachtige natuur!) en zelfs de Gilli islands waar geen verkeer is en je het gevoel hebt alsof je op een onbewoond eiland terecht bent gekomen met alleen maar witte stranden, blauwe zee (niet zo bruin, vies en lelijk als KUTA!!!!!), lobster in overvloed, dolfijnen, reuze schildpadden en noem maar op!!!! Ga DAAR snorkelen en het lijkt alsof je in een aquarium bent gesprongen..

Just a few minor tips dus. Ik zie nu pas dat Michael dat net ook al tegen je zei! haha FLORES is ook cool met die comodo dragons by the way!

o.k ik ga zo eindeloos doorgaan, maar uiteindelijk moet jij zelf doen wat je wilt en vooral luisteren naar je hart & instinct :)

I wish you all the luck & perseverance on your next yourney my friend. Zie ook personal FB-message *wink* *wink* KUS Eva

Desiree

Nice story and a fantastic writer maybe you can start thinking about that!
Enjoy it dushi!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!