pcjanssen.reismee.nl

Einde van mijn first stop.

29 april 2011:

Damnoen Saduak floating market Vanmorgen vroeg om 06.45 werd ik opgehaald door een kleine tourbus om naar de drijvende markt te gaan; 2 uur rijden van Bangkok vandaan. Het is mooi om te zien, maar enorm toeristisch ondertussen. Er zijn (bijna) geen lokalen te bekennen. Duur ook! Dit doet de charme van die drijvende markt nou juist verdwijnen. Die longtail boats, zoals jullie op de foto hebben kunnen zien zijn geweldig. Ik raak er niet op uitgekeken hoe die boten in elkaar zitten en hoe ze bestuurd worden. Dit gedeelte kun je ervaren als het Thaise Venetie. Als toerist moet je dit gewoon gezien hebben vind ik.

Eindelijk een supermarkt! Na terugkomst van de drijvende markt ben ik bij Khaosan road afgezet. 15 minuten lopen van mijn hostel. Lopend zie je veel meer en ontdek je dus veel meer. Vandaag heb ik eindelijk mijn draai gevonden in deze old district area. Ik ken mijn shortcuts en door het rondslenteren (ronddwalen) kom ik van alles tegen: 'plekjes'. Zo deze keer EINDELIJK een supermarkt!! En dan meteen een paar, zo verscholen achter de marktdrukte. Zelfs een Penha versie erbij. Ik vroeg me al af of ze dit wel hebben in deze buurt gelet op de hoeveelheid markten. En ja hoor, geloof het maar: Droste (!) cacao, skippy, Nivea, Haribo snoep (!) en Nutella! Eindelijk kon ik brood kopen en een pakje boter om zo brood met De Ruijter pure [echt waar] hagelslag (!!!! meegesmokkeld vanuit AMS) te eten :D. Op zn Holland's --->boterhammen meenemen wanneer je op stap gaat! Dan hoef je niet te kopen ----> kijke kijke, niet kope! ahahahahaha gelukkiggg hebben ze dat hier (nog) niet geleerd, want in Istanbul pikken ze je meteen eruit en kijk je de handelaars stomverbaasd aan wanneer ze je zo aanspreken. Ik vond de lokale supermarkten geweldig! Ze hebben zo veel flessen en potjes met sausjes en soorten bak/frituur olie en Thaise sweets. 6x zo veel meer soorten wokachtige olie als in Nederland. Ze hebben ook echt alles! 7/11 is zo overbodig. En ja Eva, you are right. Je hoeft niks geen shampoo te kopen. Eigenlijk moet je met een lege backpack komen en hier vullen. Banglamphu klerenmarkt, daar krijg je kleren en de supermarkts.

Wat Sangwet park. Nadat ik alle foto's op facebook heb geplaatst, alsook op mijn blog EN natuurlijk naar the royal wedding te hebben gekeken ben ik tegen 17.00 via short cut door allerlei steegjes en over bruggetjes, naar het fort/park gegaan hier een eindje verderop tegen de Chao Phraya rivier aan gelopen. HEERLIJK! Die namiddagse sfeer, het heeft altijd wat! Waar ook ter wereld! Ik ging op een bankje zitten en de wereld voor me bestuderen. Gezinnen komen een rondje lopen, kunstjes worden uitgeoefend, politie staat links ergens bij de dj booth, studentenkoppels hier en daar in hun schooluniform te knuffelen, fellow backpackers liggen een boek te lezen, kinderen met pistooltjes achter elkaar aan rennen. Lontail boats die langs varen, heerlijk windje, I loved it! Lopend naar nergens liep ik naar de pier om de ferry te nemen naar de avondmarkt onder een brug. Waar o waar liep ik tegenop: Leng Hong spa! JA! ahahahahhha ik hoor jullie al! Natuurlijk heb ik daar een pitstop gemaakt----> Thai oil massage 90 min + Thai foot massage 60 min! Ultra cute kleine cozy spa. Ze masseerde mijn voeten, entrancing music, en ik keek naar buiten naar de straat waar ik verliefd op ben geworden (Phra-A-Thit road). Veel bloemen en groen. Eindelijk voel ik dat ik leef in het nu. Langzamerhand begint het Westerse systeem mijn lichaam te verlaten. Heh heh! And boy do I feel tired! Het is alsof door het besef van het leven in het nu (de knop die ik in Nederland aanzet om te surviven en door te zetten) mijn oververmoeidheid naar boven komt. En hard ook! Na de massages kreeg ik Thaise thee, een warme knuffelslangachtig iets om mijn nek, een banaan en water. Life can't be better! Ik haast mij natuurlijk niet. :) Dat begrijp je wel. Ik wachtte rustigggggg (ik pas me aan, aan het tempo hier en met Antiliaanse afkomst zonder moeite!) tot die knuffelachtige slang afkoelde. Wat hebben jullie gedaan vandaag ;)

Afslenterend door mijn geliefde straatje strandde ik bij een Thai's jazz cafe. Knus, studentenbentje, cocktailtje d'r bij.

Ik eet mijn buik hier rond met overheerlijke mangosteen + lychees + bananen + mango's + coconut + ananas. Daarbij ontbreekt me ook niet de overheerlijke verse sapjes: dragonfruit juice + mango juice + sinaasappel juice. Dit laatste smaakt precies als Tang! Dragonfruit is lekker! Mangosteenvrucht zit heel goed verstopt!!! Starfruit juice vind ik niet lekker. Mangosteen opent net als een pruim en dan : hidden treasure. Loads of vitamins. Met het eten op straat zelf ben ik nog niet zo ver. Soep wel! Allerlei soorten noodle soep!

Pak Khlong flowermarket + Phra buddhayodfa bridge nightmarket Het is maar goed dat ik dol ben op markten, want zoals je leest heb ik de afgelopen dagen alleen maar tussen markten rondgehangen. Je voelt je meer onder de mensen ipv al die toeristische attracties af te lopen. Maar bijzondere markten! Waaronder de bloemenmarkt. WAUW WAUW WAUW!!! Meer kan ik niet zeggen! Ik ben dol op orchideeen. Awel, MANDEN volll!! En niet zo maar manden !! GROTE manden, diepe manden! Stapellsssss verschillende soorten, eigenlijk ALLE soorten orchideeen en bloemenkransen en andere bloemen en groen om de prachtigste tropische boeketten mee te maken! En een lange markt he, niks kleins en cheap. Geen wonder dat al die Thaise spa's hier er zo geweldig uitzien!!

Bij het zien van al die orchideeen heb ik zin om een tropical wedding te hosten! En met al die groenten soorten en spices die te verkrijgen zijn op de markten en in de toko's kriebelt het in me om te koken en de tafel netjes te dekken met tafelkleed en alles ! aahhaahahah ja van de ene kraam lopend naar de andere zakte mijn mond meer open! Het lijkt mij heerlijk om hier een paar maanden te wonen en de Thaise keuken onder handen te nemen.

En ja, lopend naar (onder) de brug naar de nightmarket (groot!) kwam ik ze eindelijk tegen: gefrituurde KREKELSSSS + SPRINKHANEN + KEVERS! En kikkers en larven en ga zo maar door. Ook een 'kijke kijke' kwestie. Nog niet durven proeven. BIJNA! O ja, de krekels hier noh klinken niet zo pieperig als op Curacao. Hier schreeuwen ze luidkeels in de bushbush. Hopi hard! Daar lagen ze dan......! Gefrituurd! Wij kunnen ze niet luchten of zien, hun eten ze het liefst op!

O ja, nog iets, het fruit en de bloemen houden ze mooi en aantrekkelijk door ze op ijs te leggen en/of nat te sprayen. En NOG iets! Anders dan in de Westerse wereld is het hier BH (ja je leest het goed) paradise voor mij. Geen dubbel D's hier. Allemaal petite en fijn! ;) Op de markten kun je echt leuke kleren kopen. Eten kun je hier bijna 24 uur per dag. Kraampjes en keuze zat. Ook grappig om te zien is dat ze hier soda drinken uit een doorzichtige zak met een rietje.

Jammer genoeg heb ik de Regional Criminal Court noch de Supreme Court kunnen vinden. Althans, met behulp van google en de lieve staff hier kom ik uit op ---> you want to exercise? En de taxichauffeur zegt tegen mij dat het adres de Thaise Pentagon is. Google is ook een beetje vaag, want the grand royal palace bleek voorheen ook zoiets te zijn. Ik ga het uitzoeken en zal kijken of ik wel een zaak kan volgen in juli.

Nog iets: ik ben nog steeds aan het bijkomen van die Muay Thai experience. Het is echt iets geweldigs. Hebben jullie die zilveren ronde bak onder het stoeltje gezien? En die Muay Thai muziek werd gespeeld door een live bendje! 4 bandleden. Er was een wedstrijd waarbij er een KO was in de eerste (!) ronde. Vlap! Gevloerd en afgevoerd op een veldbed. Ik zat ook ringside, de spelers aan de linkerkant liepen achter langs waar ik stond, zittend zie je weinig. Kreeg kippenvel!! Lopen ze met hun mantel om en bloemenkrans tur fit en dan lopen ze af tur bezweet en sommigen bebloed in het gezicht. Hele gym rook naar tijger balsem. Naar ik begreep van de guesthouse staff was gisteren een belangrijke avond. Dat was ook te merken aan de aanwezigheid van politici en het geschreeuw. Er zijn ook wedstrijden in Lumphini boxing stadium. Misschien voor juli :D.

Evaluatie:I love the area after all. Achter allllllll die drukte en chaos schuilt een heerlijke sfeer. Je moet er weliswaar voor open staan. Gek genoeg is het ook best schoon hoor. Straatvegers. Het is gewoon heel grauw en bouwvallig en de elektriciteitskabels zijn er een beetje erg veel en hangen overal. Khaosan road zelf vind ik niks aan, ook niet om gewoon te zien. Ik ben daar te nuchter en gesloten voor. Heb het vanmorgen even gezien toen we andere backpackers gingen ophalen, ik schrok me dood! Die ene straat.......daar ben ik verliefd op geworden. Het is dezelfde buurt, maar dichterbij de rivier. Heb ook geleerd dat je alleen die taxi's kunt stoppen waarbij er een rood licht in de voorruit aan staat. Er is nog zo veel te zien !! En zo veel te doen hier!! Ik ben moe!!! ahahaahahaha waarom moeten mensen slapen?! Je mist dan zoveel.

All bij all ademt deze old district en -op het eerste gezicht grauwe en bouwvallige- area een goede, veilige, rustige doch bruisende sfeer. Ik moet wel zeggen dat na 3 dagen moet je wel je plekje hebben: je eigen adres of bedoeling hier in de vorm van en studie of stage of wonen of iets dergelijks. Deze buurt barst van de speciale leuke plekjes. Ik heb me constant veilig gevoeld. Er reizen meerdere dames alleen, ik heb wel niet 1 gezien op de plekken waar ik ben.

Misschien ben ik iets vergeten te vertellen, ik zie ook zo veel! Konden jullie mij maar volgen met een live camera! O ja, wat zag Kate Middleton er prachtiggggg uit !!! :)

Het is 23.22. Ik heb geen hostel geboekt voor vanavond. Het is vol hier. En verkassen is te veel voor die paar uurtjes. Maar blijf toch hier. Iedereen slaapt al, ik heb een matras boven met fan : gratis. Voor die paar uurtjes, acht ben net student-af. Dit kan er ook nog wel bij. Morgenochtend wordt ik om 04.00 opgehaald (zometeen) en naar hetzelfde vliegveld gebracht om naar Paro, Bhutan te vliegen!!!

Hier is het internet gratis, dus heb ik van die gelegenheid gebruik gemaakt om jullie dagelijks te informeren. Ik weet niet hoe dat in Bhutan zal verlopen. Helaas kan ik niet zo veel foto's posten vanwege mijn limiet. Ik regel het wel. Video's duren uren!!! Letterlijk. Erg jammer. Ik heb wel alll mijn foto's op facebook geplaatst.

Next stop: Paro, Bhutan!

Reacties

Reacties

Norine

Prachtig al je verhalen en zoooooooo leuk en goed beschreven!! Ik voelde me ook daar tussen al die markten!! Hihihihihi!!
Ik vind het gewelding dat je het zooo naar je zin hebt daar en volop geniet!! Petje af!!
En nu op naar........BHUTAN!!!!!
Goede reis en daar heb je je "Bhutaanse vriend" die je daar ook zal begeleiden en alles laten zien!!!
Paula you are blessed!!
Have a safe trip over een paar uurtjes en take care!!
Bedankt voor je mooie verhalen!

Lieve groetjes vanuit Sassenheim!!

Sida

Leuke foto's je eerste stop prachtige indruk op je gemaakt,geniet van al die heerlijke massages en geuren,Laat je lekker verwennen in Bhutan. Ik wens jou mijn sjumpi safety,comfort and health in Bhutan.
veel liefs en een dikke vette kus. Have a safe and peaceful flight.mama

auntie-lou

Wat een belevenissen weer en hoe je al je indrukken ''verwoordt'' = TE GEK en SO REAL...!!! And I wish....!!! Je bent echt impressed van alles en het is fijn dat je zoveel geniet. Ik hoop dat Bhutan je ook zo zal verrassen en dat je tripverhalen zo intens zullen blijven..... dearest Paulita, take care + all the best met alles, safe trip en ik kijk nu al uit naar je next adventure..., hopi abrazos y sunchies xxxxxxx,
auntie-lou

Jeroen

Hey Paulinchi!!
Zo te horen heb je de tijd van je leven daar, hopi great! Leuk om up-to-date te blijven van je trip en je evaringen. Hier in Nederland mis je niet veel... Ik ben inmiddels al wel naar Den Haag gemoved en dat bevalt goed. Gisteren een rondje gelopen met Koninginnenach... Dat is natuurlijk niet zo bijzonder als jou trip, maar wel leuk om de 'Oh oh Gerso'-crew in hun natuurlijke habitat te bespioneren.... Bon Paula, keep us informed en enjoy daar! Niet te veel... Want vergeet niet dat je nog terug moet komen :)

Sida

Blij jou stem te horen mijn sjumpi en dat je in Bhutan goed bent gearriveerd.Twaalf uur tijdverschil met Curacao.Whauuuw hoog in de himalaya die Boedda met diamanten maak er een mooie foto van.En eindeloze stroom van energie en inspiratie op weg naar Parel.
veel liefs en een dikke vette kus.mama

marva

lieve paula
heb genoten van je reiverslag tot nu toe. de markten zijn enorm alive heb ze ook zo ervaren. hoop dat je goede vlucht hebt gehad en ben heel benieuw naar je indrukken van daar. veel plezier en geniet voor 100 nee 200% it,s a real treat!bye for now

Michael

Wat heerlijk om te lezen dat je nu al zoveel ervaart van de dingen die je toch wel zocht! En zo herkenbaar alles wat je omschrijft! He Paula heb je de 24H supermarkten niet ontdekt die staan om de 5 meter!!! Goed trouwens dat je niet de thai massage hebt genomen, das een stuk minder ontspannen hahaha! Heerlijk om te lezen paultje!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!