pcjanssen.reismee.nl

Tiger's nest en boogschieten.

Tiger's nest--> Taktsang Palphug klooster, Paro: Dit klooster is een waanzinnig prachtig klooster cliffside aan de vallei van Paro: 3040 m hoog. Ja.......GELOPENNNN tot 3040 m, maar wel van 2400 m. In 1,5 uur gelopen non stop. Ja zelfs ik was verbaasd, want ik heb helemaal geen conditie. Het is lopen langs kronkels, stijle helling en dan weer omlaag en omhoog en trappen (rotsen) en regen en pelgrimage people weer MET kleine kids ( yes, another holy day!) En da's alleen omhoog he. Omlaag is ook een kunst. Het is ongelooflijk hoe een mens dit heeft gebouwd in 1692 en al helemaal daar! In de jaren '90 is een gedeelte afgebrand door een kaars in 1 van de meditatietempels en in 2005 door de overheid in ere hersteld.

De kloosters worden met dezelfde strategische redenen gebouwd als de Dzongs. Ook om evil spirits weg te jagen uit bepaalde area's en tevens om het boedhisme te introduceren. Deze tiger's nest was prachtig om te zien. Van 2400 m omhoog kijkend kan je niet geloven dat je zoiets moois zal aantreffen op 3040 m hoog. En dan heb je nog niet de binnenkant van de tempels gezien he! PRACHTIG!!!! Op die hoogte kan je inderdaad niks anders dan zen zen worden en zijn. Uitstekende meditatie ruimte. Het is zo stil, ZO MOOI en je hoort ook de waterval van heel hoog: je ziet het pas later die waterval; je hoort het alleen. Het lijkt net een sprookje. Heerlijk lopend door stilte (lees: hijgend en puffend) de berg op, zoveel groen en die mooie coral/red bloem! Je kan niet in Bhutan zijn geweest zonder dit gezien te hebben! Een camera kan echt niet vastleggen wat ik met mijn blote oog waarneem hier in Bhutan. Het is zo mooi! Ook hier overal in de rotsen TATA'S!! Die kegelvormige poppetjes gemaakt van klei ter verering van de overledenen. Upper class tata's zijn rood met goud. Lower class tata's zijn wit. Onderin de tata zit ook zo'n mantrarolletje. HELAASSS heb ik ook vandaag geen glimps van de besneeuwde bergtoppen mogen waarnemen. Maar ik heb nog Sikkim! Ik blijf nog een week hier aan de voet van de Himalaya.

Binnenin de meditatietempels/ altaar site, mag je geen foto's maken. Ook hier moeten jullie maar van mij aannemen dat het iets prachtigs is. En zeer heilig allemaal. Zoveel te zien!! Versierd met doeken en kaarsen en popcorn/ chips (! ), Guru statues versierd, bloemen (neppe), prachtige paintings op de rotswanden aan de binnenkant. Men gebruikt zoveel kleuren. Ze schilderen de goden. Ik heb een keer een zeer groot boek gegeven aan Jutta met al die tekeningen over dat soort goden. Ja Jutta, in dat boek staan dus allll die goden/tekeningen afgebeeld. Dat zie ik dus allemaal op de muren en doeken. Tijdens ceremonies worden de doeken van de muur gehaald en vormen ze onderdeel van Boedhistische rituelen. Degene die zo'n klooster bouwt wordt namelijk vereeuwigd, wordt guru genoemd. Holy something. Niet zomaar iemand bouwt namelijk zulke kloosters. Alles is dus in het kader van mythen en legendes. Je ziet aan de eindpunten van de daken: 1e dak-->een of ander mythisch dier met horens, 2e dak--> draak, 3e dak--> wolk. Allemaal goud. Heb ook (stiekem) een foto van de head master monnik van dat klooster gemaakt.

Boogschieten:De sport hier is dus boogschieten. Op 40 m afstand wordt geschoten met of een bamboo pijl&boog of een moderne. Zoals vandaag. Na Tiger's nest zijn we gaan kijken naar een wedstrijd hier in het dorp. Ik had het gevoel alsof de tijd even stil stond. Men vermaakt zich hier prima zonder tv en internet. M.a.w. men is hier sociaal! Indrukwekkend om te zien hoe je van 40 m afstand dat bord probeerd te raken! Wanneer een pijl dat bord dus raakt wordt door de teammates die aan de overkant staan een ritueel dansje gedaan om het te vieren.

Dzong: Jammer genoeg konden we vandaag niet naar de Dzong. Ander keertje dan maar. Door Paro town gelopen, minder leuk dan Thimphu. Beetje stinki stinki en vliegen!

O ja.....Butter tea!!! Niet verteld. Hier drinken ze thee met boter en zout. Niet echt lekker, maar niet slecht! Sip voor sip en je kunt eraan wennen. En ze hebben hier ontzettend grote chillies!!! En!!! Hier is het verboden te roken of op tobacco te kauwen, bepaalde plaatsen. Nergens te koop. 3 jaar gevangenisstraf op! Wow.

Evaluatie:Bhutan.....it takes your breath away and most important: mijn brein begint de rust te krijgen welke door mij moeilijk is te bereiken/krijgen in het westen. Wat een geluidsoverlast !!(ookal staat alles uit). Zo luidt klonk het in mijn hoofd. Ik kon er zo moe door worden, ik voelde me enorm machteloos, omdat ik geen manier had om die powerful brain van mij eens het zwijgen op te leggen. Alsmaar denken denken denken, en omdat het mij heeft geholpen te surviven de afgelopen jaren werd het steeds meer powerful en luiderrr! Damn. Finally. Kent iemand het gevoel van te lopen zonder dat er IETS door je hoofd gaat? Ik ken het nu. En omdat het eindelijk eens stiller wordt in mijn hoofd, begin ik het 'nu' te voelen. Ik begin ook te voelen dat mijn ziel (filter) begint te detoxen. Gewoon door de rust en stilte die je hoort/voelt. Purity, schoonheid, niks. Gewoon zo kleurloos en geurloos als schoon water. Dit inademen verschoont mijn ziel.Zo stil, zo mooi, zo holy. De mooiste tijd hier lijkt mij wanneer je die besneeuwde bergtoppen kan zien en tijdens de traditionele feesten, waar alle rituals in traditionele kleding en maskers wordt uitgevoerd.

Vandaag is het tevens 5 jaar. Geen mooiere plek kon ik mij wensen om te zijn! En ook nog halve dag gespendeerd op een very holy place: Tiger's nest! Kaarsje aangestoken in een kleine chapel ergens in de buurt daar, ook op die hoogte. Ik vind het nog steeds moeilijk te bevatten, ook al is het vijf jaar later. Het is een enorme klap geweest welke ook een abrupte leegte heeft veroorzaakt. Hoe vul je dat? Hoe verwerk je dat? Well, time does not heal. Ik heb besloten maar iets met die tijd te doen om verder te kunnen. Zware last om te tillen. Ik kan niet meer. En er staat zo'n mooie toekomst op mij te wachten. Hier moet ik het achterlaten, althans een plek geven om energie te krijgen die mooie toekomst in te gaan en firmly by it's balls te grabben.

Route indeling:Morgen naar Phuntsolling. 7 hour drive. Vanuit daar op woensdag naar Jaigon. Grens oversteken. Namgay wacht op mij tot alles in orde is. Stempels krijgen en papieren controle. Vanuit daar transport regelen om naar Siliguri te gaan. Hier moet ik de special permit regelen om Sikkim binnen te mogen. Zal ik denk ik minstens 1 nacht moeten blijven. Daarna richting Kalimpong en Sikkim. Paar dagen? Horen jullie wel. Dan omlaag naar Darjeeling. Dan of per vlucht of met de trein vanuit New Jalpaiguri richting New Delhi. Vanaf hier is het voor mij op dit moment nog onduidelijk. Ik moet het even gaan bestuderen: Jaipur? Agra? Ik heb even de kaart nodig. Komt voor elkaar. Taj Mahal staat in ieder geval op de lijst! Calcutta is afgeraden vanwege troep, not safe, unfriendlyness en omdat de Nederlandse ambassade daar niet is. Hun advies voor een alleen reizende vrouw en hun ervaring met Calcutta is een no no. Wel, dan een andere route. No problem. Ik zal denk ik het vliegtuig nemen (minder hassle en cheap ook nog! Waarom moeilijk doen he? Het is trouwens ook vakantie!) 3 tot 6 wk ingepland voor India. Na India direct Vietnam.

Ik probeer gauw wat van mij te laten horen. Komende dagen zal stil kunnen zijn. Mijn telefoon staat wel standaard aan. Ik ben dus bereikbaar. Ben beetje zenuwachtig! Spannendste deel van mijn trip breekt aan: India met zijn scams en je voor de gek houden; altijd proberen meer geld uit je te halen en ik weet niet zo goed wat mijn precieze route is. Je kunt van mij aannemen dat elke stap die ik zet tijdens deze reis firm zal zijn. Tot aan New Delhi in ieder geval. Stap voor stap. Denk maar extra aan mij de komende tijd. ;)

Many blessings from Paro, Bhutan!

ps: alle foto's op facebook gezet. Probeer het viavia te bekijken, hierop duurt te lang! Op facebook ook, 1 uur!

Reacties

Reacties

Sida

Paula ,zoals je het beschrijft,GEEN MOOIERE PLEK KON IK MIJ WENSEN OM TE ZIJN.Precies op deze dag.Het is geen wonder dat we vaak de schok van een persoonlijk drama nodig hebben om onze spiritualiteit vrij te maken,alles heeft een reden.Moedig bijt je door de zure appel,om uiteindelijk in de duisternis het licht te zien.Rust is de beste medicijn.De heilzame genezing
je eigen spirituele zoektocht,die heb je nu.
VETTE KUS mama

Norine

Die Paula!!! 5aar later op een plek waar je de rust kan vinden en je gedachten op een rij te zetten. De rust, puurheid, schoonheid en al het moois wat je ziet en beleefd geven jou de energie die je zoekt.
Ik hoop echt dat dit allemaal wat je beleefd, die "zware last" en "de drukte" in je hoofd kan verzachten. En uiteindelijk daar kan laten en met nieuwe inspiratie verder kan met je reis.
Wat je zocht heb je gevonden, en dat is het belangrijkste!!
het gaat je goed meid, ik ben erg trots op je!!
Sukses met je reis naar India en God en je Engelen zullen je bewaken!
Have a safe trip to India en nogmaals blijf genieten en pas goed op jezelf!
You are blessed!

Love you...........

nicoline

Wat prachtig beschreven Paula. Ik ben eerlijk gezegd diep ontroerd. Lots of Love, N.

charlotte

PAULA, de tranen stromen over mijn wangen! You go Girl!!! Ben trots op je. Take care en we zullen zeker extra aan je denken deze dagen en als je het even niet ziet zitten zie in gedachte maar voor je hoe Cisco op je af komt lopen en je een dikke vette power geeft met zijn lieve kleine vuistje. Big hug! charlotte mau cisco

LEILA

VOLKOMEN EENS MET JE MOEDER . IK BEN HEEL TROTS OP JE.
UN DUSHI BRASA PA BO .

God bless you .

Desiree

Wow Paula ma raak achter vandaag pas tijd om te lezen en er zijn 2 berichten die nog gelezen moet worden haha Dushi tot rust en vrede te komen, geniet ervan Paula om meer briyo te krijgen voor je trip want dit is just the beginning!
Success dushi!
XOXO!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!